Home Från start till mål BromsarSingle post

Bromsar

Posted on By Dan LundmanNo comments237 views
Ford Mustang Fastback Mach 1

På 50- och 60-talet var förmodligen kurv–mallar de mest populära hos bildesigners medan raka linjaler var mer eller mindre bannlysta. Det byggdes fantastiskt vackra bilar, varav Mustangen är en av dem, och motorerna var det inget fel på.

Däremot fascineras man över hur värdelös säkerhetstänket var på den tiden, och bromsarna är inget undantag. Mustangen hade trumbromsar fram! Jag tycker att säkerheten är viktig, så jag valde att frångå originalrenoveringen på denna punkt. Det finns färdiga bromskit att köpa, och jag valde ett från California Mustang. Det fina med deras kit var att originalbromspedalen kunde användas trots att jag bytte ut bromscylindern till en motsvarande med servostyrning. Till bakhjulen behöll jag trumbromsar, men köpte allt nytt. Jag lämnade in alla nya delar för blästring och pulverlackering. Vid pulverlackering är det viktigt att bestämma vilka delar som ska maskeras från att lackeras, t.ex. insidan på bromstrummorna som givetvis ska vara plåtrena. En reduceringsventil monterades mot torpedväggen för att få mer balans i bromsverkan mellan fram och bak

Jag köpte även färdigbockade bromsrör via Sven Ullman, något som jag inte skulle ha gjort om de gamla ledningarna hade funnits kvar som mall. Ett tips – släng inga delar hur dåliga de än är till dess bilen är klar, man vet aldrig när man kan behöva dem som mall eller för att förstå hur saker var monterade från fabrik.

På bilderna visas monteringen av både trum- och skivbromsar samt dragningen av bromsrör.


Submit a comment

*Your email address will not be published. Required fields are marked with a green dot.