Home Fastback faktaSingle page

Fastback fakta

1969 års modell var den andra stora designförändringen av Mustang. Mach 1 blev beteckningen i stället för GT för prestandamodellen. Motorhuven var lackad mattsvart. Reflekterande sidorstripes kompletterade, samt spoiler i fronten och på bakluckan.

Alla mått ökade förutom hjulbasen som fortsatt var 108 tum, samt höjden som sänktes med 1,5 tum. Det fanns tio motoralternativ att välja mellan inklusive två Boss-motorer. Mustangen fick för första gången fyra framlyktor (4 tum). Fastback-modellen, även kallad “SportsRoof”, fick simulerade lutftintag på bakskärmarna samt på motorhuven (gäller endast Mach1) samt spoiler i fronten och på bakluckan.


Fastback Mach 1 hemsida

Interiör

Interiören var helt omgjord med två kupor på instrumentpanelen. De tre delux-modellerna, Mach1, Grande och Boss 429, hade simulerade träpaneler på instrumentpanelen, dörrarna och mittkonsollen. En klocka fanns också på instrumentpanelens högra kupa. Instrumenteringen var mörkgrå i stället för svart.

Motor

Motoralternativen var 155 hp 250 ci sexcylindrig motor, två ci V8-or på 351 ci som egentligen i grunden var utökade 302 ci motorer. Den ena med 4 portar på 290 hp och den andra med 2 portar och 250 hp. Dessa motorer byggdes på Fords Windsor-fakrik och gick därför under beteckningen 351W eller 351 Windsor. 390-motorn fanns fortfarande att beställa, men med en 470 cfm förgasare i stället för som tidigare Holley.

Här följer information från Mustang Red Book: