Home Aktuellt Förbränningsmotorn och klimatetSingle post

Lösningar på väg för både Förbränningsmotorn och klimatet

Posted on By Dan LundmanNo comments71 views
Fastback Mach 1 hemsida

För oss bilintresserade, som ofta ser förbränningsmotorn som en viktig del av “bilupplevelsen”, kan motorernas klimatpåverkan upplevas bekymmersam. Att köra bilar med mullrande V8:or är inte alltid lika populärt som att komma smygande i en elbil, och det är inte ovanligt med klimatdiskussioner där förbränningsmotorn har dödförklarats.

Att hänga ut förbränningsmotorn som miljöbov är egentligen missriktat. Det är inget fel på själva förbränningsmotorn ur klimatsynpunkt. Problemet är att det drivmedel vi kör på, i huvudsak kommer från (fossil) råolja.

Men det finns lösningar på väg – förnybara drivmedel! Det innebär att bensinen produceras från förnybara råvaror i stället för fossil råvara. På det sättet kan koldioxidutsläppen minska med minst 90%.


Fastback Mach 1 hemsida

Att fossila bränslen kallas fossila har sin grund i att de under hundratusentals år bildats av gammalt organiskt material, t.ex. döda växtdelar och små djur som på havsbotten och i marken under lång tid ombildats till den olja, gas och det kol som vi i rask takt eldar upp idag.

När vi använder fossila bränslen i fordon eller någon annan förbränning bildas det koldioxid. Det är koldioxid som utgör ett tillskott i atmosfären, och som därmed ökar den totala mängden koldioxid i jordens atmosfär. Ökad mängd koldioxid i atmosfären ger ökad växthuseffekt och därmed varmare klimat.

Koldioxidhalten i atmosfären mäts i en enhet som kallas ppm, efter engelskans ”parts per million”, vilket betyder ”miljondelar”. I december 2015 var koldioxidhalten 401,85 ppm , eller 0,04 procent.  Det är 100 ppm-enheter mer än vad koldioxidhalten var före den industriella revolutionen. Vår förbränning av fossila bränslen har på kort tid ökat koncentrationen av koldioxid i atmosfären till högre nivåer än vad atmosfären innehållit tidigare.

För att nå det internationellt målet att hålla den globala uppvärmningen under 2 grader bör inte koldioxidhalten i atmosfären överstiga 350 ppm, även om det i de internationella förhandlingarna tidigare har talats om att stabilisera halten vid 450 ppm. (Källa: Utsläppsrätt.se, oberoende klimatfakta sedan 2006)

När vi använder bränslen som kallas förnybara, till exempel ved, biogas, etanol samt bensin och diesel tillverkade av skogsråvara, bildas det också koldioxid vid förbränningen. Den koldioxiden är dock inte ett tillskott till atmosfären, eftersom den redan ingår i kretsloppet av biomassa. Så trots att även förnybara bränslen orsakar koldioxidutsläpp ”räknas” de inte i klimatsammanhang, eftersom det inte tillförs någon ny koldioxid.

Allt fokus på elbilar och vätgasbilar har sin grund i att komma bort från förbränningsmotorn och därmed också komma bort från fossila bränslen. Med fler elbilar, vätgasbilar och elhybrider minskar behovet av flytande drivmedel. Det är just nu en fördel ur klimatsynpunkt eftersom tillgången på förnybara drivmedel är lägre än det totala behovet av drivmedel, åtminstone än så länge. Minskat behov av flytande drivmedel kommer sannolikt på sikt att matcha den ökande produktionskapaciteten av förnybara drivmedel, och i en värld där alla förbränningsmotorer körs på förnybara drivmedel tillförs minimalt med ny koldioxid till atmosfären. Betänk också att förutom förnybara drivmedel från hydrerade icke-fossila råvaror så bidrar gasbilar, metanolinblandning och användning av rapsmetylester till att förbränningsmotorn kan fortsätta användas med kraftigt reducerad klimatpåverkan.

Preem är ett av de drivmedelsbolag som satsar på raffinering av förnybara råvaror för att på sikt fasa ut användningen av råolja så mycket som möjligt, och som dessutom planerar för CCS-teknik, d.v.s. att fånga in och lagra koldioxid. Informationen på deras hemsida kan jag starkt rekommendera.

Sammanfattningsvis innebär detta att bilar med förbränningsmotor har stora möjligheter att konkurrera med elbilar ur miljöhänseende, men en förutsättning är naturligtvis att de körs på förnybara drivmedel samt att de har katalysator-rening  och annan modern teknik för att minimera utsläpp av kväveoxider m.m.

Jag ser fram emot att kunna köra min Mustang från 1969 utan att tillföra nämnvärt mer koldioxid till atmosfären (endast 10% jämfört med fossilt bränsle). Detta är fullt möjligt genom att tanka Mustangen med bensin tillverkad av förnybara råvaror. Länge leve V8:an!

(Källa bilder: Wikipedia)


Submit a comment

*Your email address will not be published. Required fields are marked with a green dot.