Home Från start till mål InredningSingle post

Inredning

Posted on By Dan LundmanNo comments207 views
Ford Mustang Fastback Mach 1

Framstolarna och baksätet såg mest ut att ha utgjort ett “flerfamiljshus” för diverse råttor. Dessutom rejält rostig stomme. Stoppningen var som på de flesta gamla Mustanger rejält sprucken. Dörrsidorna var trasiga, sprucken vinyl och söndersågat för montering av högtalare.

Stommarna sänktes ner i ett bad med Strip-all för att få dem plåtrena. Ny färdigsydd stoppning till stolarna köpte jag via den levande Mustang-legenden Sven Ullman i Uppsala. Formgjutningen för stoppningen var relativt hel, så den förstärkte jag bara genom att limma på skumgummi med mattlim.

Säten och dörrsidor innan renoveringen:

Stommarna lackerades i svart. Därefter byggde jag upp stolarna precis som de var uppbyggda i original med gjuteväv och filt. Det enda som frångick originalet var att jag förstärkte de formgjutna stommarna med skumgummi samt att använd buntband för att fästa materialet.

Dörrsidorna var en utmaning. Nya via NPD Link var relativt dyra och på bilderna såg de relativt plastiga ut. Jag bestämde mig i stället för att bygga upp helt nya dörrsidor från grunden. Jag tog bort den (givetvis) rostiga plåten från masonitstommen, och rengjorde den med rostätare samt lackade om den. Den gamla masoniten använde jag som mall och gjorde en ny masonitsida. Jag bestämde mig också för att återanvända den formgjutna delen av stoppningen. Det var ett mödosamt arbete att få loss den, men sedan det var gjort limmade jag fast den på den nya masonitskivan och förstärkte den med 3 mm skumgummi. Därefter klädde jag den med ny vinyl. Ett spännande moment var att kunna spänna och limma vinylen över de brantaste delarna vid dörrhandtaget, men genom att värma med värmepistol kunde jag få minylen att ändra form så pass att den följde den formgjutna stommen.

Inredningen på plats i bilen:


Submit a comment

*Your email address will not be published. Required fields are marked with a green dot.