Home Från start till mål Instrumentpanel och elSingle post

Instrumentpanel och el

Posted on By Dan LundmanNo comments137 views
Ford Mustang Fastback Mach 1

Instrumentpanelen var i bedrövligt skick. Rostig plåtstomme och sprucken vinyl. En helt ny vinyl köptes och stommen badades i strip-all. Alla skruvar likaså, som dessutom elförzinkades de hos Danod i Robertsfors. För övrigt kan nämnas att alla skruvar för hela bilen har elförzinkats, alternativt köpts helt nya hos Rofab i Robertsfors samt Sifverts Skruv i Stockholm. Någon mindre lyckad amatör hade kopplat friskt med blå och röda kablar och diverse “sockerbitar”. All el i motorrummet var mer eller mindre borta. Nedan några bilder på hur illa det såg ut.


Sockerbitar och kablar med fel dimension och färg.


Ford Mustang Fastback Mach 1

Ingen rolig syn att skåda


Ford Mustang Fastback Mach 1

Följande visar hur rostigt det var.

Så några bilder på den renoverade stommen. Själva stommen rengjordes med Strip-all samt med Rostätare. Måste säga att jag tycker att s.k. rostätare (köpt på Jula) fungerar förvånansvärt bra i skrymslen och vrår t.ex. i stommen för instrumentpanelen. Bara att pensla på och låta verka någon timme. därefter torka bort och slipa med roterande stålborste. Bilderna nedan visar hur stommen gjordes i ordning och lackerades, samt hur elkablarna renoverades och monterades. Jag lindade av eltejpen från hela elstammen och ersatte dåliga kablar med nya med rätt dimension och färgmärkning. Kablarna köptes på El & Diesel i Skellefteå. Alla skarvar löddes och isolerades med krympslang.

När jag köpte bilen låg hela elsystemet i en platsback, åtmintone det som fanns kvar av det. Säkringshållaren hade brunnit, och kablaget från kontakten mot torpedväggen ut till motorrummet saknades nästan helt. Som tur var fanns själva kontakten för övergången ut i motorrummet kvar vilket innebar att nya kablar kunde kopplas in där. I kartongerna som följde med bilen hittade jag ett par lyktor med H4 Hallogenlampor, och efter kontakt med AutoRep fick jag reda på att de drar för mycket ström för att kablaget ska klara det. Trolig orsak till att så mycket kablage hade brunnit.

Själva instrumenteringen renoverades också. Även den var delvis rostangripen så den rengjordes från rost och lackads om. Jag bytte ut alla lampor och de blå plastkupor som ger instrumenteringen dess blå belysning. Även det mattsvarta runt själva instrumenten lackeras om såväl som den silverkan som går runt hela instrumentdelen.


Submit a comment

*Your email address will not be published. Required fields are marked with a green dot.