Home Från start till mål KarossSingle post

Kaross

Posted on By Dan LundmanNo comments339 views
Ford Mustang Fastback Mach 1

Reparationsarbetet med karossen var påbörjad. Nya trösklar, bakskärmar och golvplåtar samt ny plåt kring baklysen/tanklock. Första bilden visar hur karossen såg ut när jag hämtade den i Motala.

Rost i golvet bortskuret.


Ford Mustang Fastback Mach 1

Nya plåtar i golvet.

Restoration of ford-mustang-1969-fastback-mach-1

Epoxygrundlackat invändigt.

Ford Mustang Fastback Mach 1

Bakdel lagas.


Ford Mustang Fastback Mach 1

Ny plåt bak.

Restoration of ford-mustang-1969-fastback-mach-1

Tennspackling av svetsningen av de nya bakskärmarna.


Ford Mustang Fastback Mach 1

Rostlagningen är nu klar, och karossen pulverlackad.


Ford Mustang Fastback Mach 1

Karossen lackerad invändigt, undertill och i motorrum samt koffertutrymme när jag köpte bilen. Här är några bilder från den lackeringen.


Ford Mustang Fastback Mach 1

Lime gold som originalfärgen var är återigen det som gäller. Bilen har tidigare lackats om till röd, därefter gul och nu åter till originalet.


Ford Mustang Fastback Mach 1

Sprutlackering undertill.


Ford Mustang Fastback Mach 1

Innerskärmar lackade.


Ford Mustang Fastback Mach 1

Så några bilder på övrig rostlagning av dörrar, baklucka och diverse andra delar. Alla plåtdelar har badats i Strip-all för att få bort all smuts, rost och gammal lack. Helt fantastiskt medel som även tar bort gravrost i porerna. Vissa delar har badats i omgångar, borstats med roterande stålborste och badats igen till dess allt är fullständigt plåtrent.

En bra migsvets är att rekommendera. Köpte en svets hos JW Andersson i Skellefteå, inte billigt men jag är mycket nöjd med den. Kul att svetsa, och supersugen på att förkovra mig i rostlagning utsåg jag kåporna till fjärdringen som lämpliga objekt, så därför lagade jag en hel del i stället för att köpa nytt. Här reparation och pulverlack av kåporna över fjärdringen i framvagnen. Detta är den mest nördiga rostlagningen på bilen då det förmodligen varit relativt billigt att köpa helt nya kåpor, men då skulle jag ju missa en mindre orgie i rostlagning. Borrade loss innerdelarna och reparerade innerdel och ytterdel var för sig och svetsade sedan ihop dem igen. Köpte för övrigt helt nya fjärdrar till bilen, men det är en annan sak.

Av någon anledning var inte fästena till luftintagen på bakflyglarna svetsade innan bilen lackades invändigt, däremot fanns fästena med utskurna från originalskärmarna som byttes ut av den tidigare ägaren. Badade fästena i Strip-all, innan de svetsades fast. Själva luftintagen är i aluminium och slipades inför lackering. Gör aldrig misstaget att bada aluminiumdelar i Strip-all, de fräts upp fullständigt.

Några bilder på reparation av dörrarna. Dörrarna badades i Strip-all i sin helhet för att få bort all rost invändigt. Detta gjordes hos Mats Wallin i Jönköping. Därefter svetsade jag nya plåtar där det var som rostigast. Efter det sandblästrades dörrarna för att upptäcka om det återstod rost att svetsa, vilket det också gjorde. Kul att kunna laga dörrarna, men för den som inte finner särskilt nöje i svetsning av rost rekommenderas att köpa helt nya dörrar, inte så dyrt faktiskt.

Alla plåtdetaljer lackerades sedan av mig med epoxygrundfärg. Men innan dess hade jag monterat ihop bilen flera gånger för att justera plåtarbetet så att skärmar, dörrar, huv, baklucka m.fl. delar passade ihop och låg rätt i linjerna. Vet inte hur många gånger exempelvis framskärmar och dörrar monterats respektive plockats av innan jag blev nöjd med alla avstång, dörrspringor m.m. När alla plåtdetaljer var justerade epoxylackade jag delarna var för sig. Därefter monterades bilen ihop för spackling. Efter spacklingen epoxylackade jag bilen igen, och därefter två lager grundlack. Slutligen bilens rätta färg, Lime Gold, och sist klarlack. Nedan några bilder över lackeringsarbetet.

 


Submit a comment

*Your email address will not be published. Required fields are marked with a green dot.