Home Från start till mål Motor och drivlinaSingle post

Motor och drivlina

Posted on By Dan LundmanNo comments267 views
Ford Mustang Fastback Mach 1

Motorn i denna Mustang är en 351 Windsor V8:a. Jag lämnade in blocket för borrning hos MotorMecano i Skellefteå som är välrenomerade när det gäller motorer. De gamla kolvarna var i bedrövligt skick, men de skulle ändå bytas. Vad värre var – vid provtryckning av blocket visade det sig vara sprucket, troligtvis sönderfruset. Beskedet kom aningen chockerande, men det visade sig få ett mycket lyckligt slut. Att renovera den gamla motorn skulle ha kostat 22 000 kr, men efter lite efterforskning kom Christer Alseryd med förslaget att skaffa ett s.k. shortblock från Summit Racing i USA. Sagt och gjort, för 15 000 kr hade jag ett sprillans nytt block inklusive vevaxel och kolvar hemma i garaget. Bara att flytta över topparna och övriga motordelar runtomkring. Motormecano renoverade topparna med nya ventiltätningar och slipade in ventilerna. Christer rekommenderade en vassare kam och nya ventillyftare samt en Edelbock 500 förgasare. När jag ändå var igång köpte jag ny bröstkåpa, ny damper, nya remskivor och ny vattenpump – typ allt nytt. Utöver det köpte jag Hedman headers och Magnaflow 2 tums rostfritt avgassystem till bilen. Köpte ny fördelare med elektronisk tändning i stället för brytarspetsar. Bytte även startmotor till en renoverad samt köpte ny generator. Kul att ha fått vara en del av motorbygget, men så här i efterhand har jag konstaterat att jag bytte ut så pass mycket att jag lika gärna skulle ha kunnat köpa en helt färdig motor från Summit Racing. Lätt att vara efterklok.

Första bilden visar den gamla motorn.


Ford Mustang Fastback Mach 1

Måste ha gått “knackigt” …


oldpiston

Så här blev det med den nya motorn.


Ford Mustang Fastback Mach 1

Bilderna visar motorbygget från verkstaden hos AutoRep:

Jag bytte även kuggkrans på svänghjulet. Fick lära mig ett smart sätt av Christer Alseryd. Först slår man bort den gamla kuggkransen från svänghjulet. därefter lägger man kuggkransen i ugnen i köket i 200 grader. Svänghjulet lägger man i frysboxen. Sedan släpper man bara ner den nya kransen över svänghjulet, och inom bråkdelen av en sekund nyper den fast. Fascinerande enkelt, men så genialt.

 


Submit a comment

*Your email address will not be published. Required fields are marked with a green dot.