Här visas renoveringen från start till mål. När jag renoverade sökte jag ofta efter bilder på nätet för att se hur saker var monterade på bilen. Jag köpte ju bilen isärplockad, och ett tips till dig som har förmånen att få demontera bilen själv – fotografera allt, och gärna hela sekvenser vid demonteringen.
Man glömmer mer än man tror gällande hur saker satt monterade. Det gäller särskilt sådant som vilka bultar som satt på vilken plats, många bultar är väldigt snarlika och kan passa på flera ställen. På denna sajt hittar du massor av bilder som kan vara användbara.
Reparationsarbetet med karossen var påbörjad. Nya trösklar, bakskärmar och golvplåtar samt ny plåt kring baklysen/tanklock. Första bilden visar hur karossen Continue reading Kaross [ ... ] read more
Framstolarna och baksätet såg mest ut att ha utgjort ett "flerfamiljshus" för diverse råttor. Dessutom rejält rostig stomme. Stoppningen var som på de flest Continue reading Inredning [ ... ] read more
Värmepaketet var ingen vacker syn. Givetvis rostigt som allting annat på bilen, men även rejält smutsigt och med packningar som mest påminde om fnöske. Nya Continue reading Värmepaket [ ... ] read more
Det gamla avgassystemet saknades helt när jag köpte bilen. Grenrör till en Mustang från 1970 följde med av någon anledning. Även om en Mustang från 1970 är Continue reading Avgassystem [ ... ] read more
Den gamla bensintanken var bucklig och bränslerören såg inte så fina ut. Jag bestämde mig för att köpa en ny tank via Sven Ullman i Uppsala. Nya syrafasta r Continue reading Bränslesystem [ ... ] read more
I lådorna fanns delar till en servostyrning som kapats loss från någon annan bil med skärbrännare. Jag valde att renovera dessa delar och montera servostyrn Continue reading Servostyrning [ ... ] read more
Växellådan var av typ "toploader" manuell 4 växlad. En liten plåtetikett visade vilken typ av växellåda det var. Växelspaken saknades, likaså växelspaksfäst Continue reading Växellåda [ ... ] read more
Parkeringslyktorna fram var väldigt rostiga. Badade dem i StripAll och rosthålen var många! Det skulle kanske ha varit enklast att köpa helt nya, de är inte Continue reading Parkeringslyktor [ ... ] read more
Här visas steg för steg hur pedalstället renoverades, men kanske framförallt hur rostigt det var innan det badades i StripAll. En plastback med alla plåtren Continue reading Pedalställ [ ... ] read more
Bakaxeln var isärplockad när bilen köptes, sannolikt för att kunna pulverlacka axeln. Jag har bytt packning på den, men i övrigt inte gjort något åt bakaxel Continue reading Bakaxel [ ... ] read more
Sidorutorna fram, själva glaset, var i tillräckligt bra skick för att behålla dem. Däremot hade de börjat lossna från infästningen av lättmetall. Jag hittad Continue reading Sidorutor fram [ ... ] read more
Knutkors har bytts ut. De gamla kanske skulle ha gått att använda, men nya kostade endast 100 kr per styck, så varför chansa på att återanvända de gamla knu Continue reading Drivknutar [ ... ] read more
På 50- och 60-talet var förmodligen kurv--mallar de mest populära hos bildesigners medan raka linjaler var mer eller mindre bannlysta. Det byggdes fantastis Continue reading Bromsar [ ... ] read more