Växellåda
Växellådan var av typ “toploader” manuell 4 växlad. En liten plåtetikett visade vilken typ av växellåda det var. Växelspaken saknades, likaså växelspaksfästet. Däremot fanns det med ett Hurst växelspaksfäste och reglagen (stagen). Jag bestämde mig för att använda befintligt växelspaksfäste. Nackdelen är att det inte finns någon kontakt för att tända backljusen, men det får bli en senare fråga att komplettera med.
Jag byggde en egen växelspak efter eget tycke och smak på design, och använde ett Hurst växelspakshandtag. Ett ganska trevligt design- och plåtjobb.
För övrigt bytte jag urtrampningslager och koppling. Mycket billiga delar, så det finns ingen anledning att snåla och använda de gamla lagret.
Kollade med Autorep om det var något särskilt jag borde göra med växellådan, men eftersom den inte var glapp så fick den vara i det skick den var. Däremot rengjorde jag den och lackade om den. Så här i efterhand har jag märkt att man måste vara ganska “bestämd” för att lägga i tvåan, så det kanske skulle ha varit en god idé att låta byta synkringar innan lådan monterades, lätt att vara efterklok.
Jag är ingen som absolut ska ha varje detalj i originalutförande, så jag lackade växellådan svart och silver enligt eget tycke och smak.
Comments
One commentLast comment posted on 2020-06-06
Vad är det för koppling som är på bilden och vart kan man köpa den?
Är bråttom och behöver svar.
Mvh Mikael